Atsar: Hormati Majlis Ilmu

Al-Thabrani meriwayatkan daripada Abu Hazim daripada Sahal r.a berkata bahawa beliau menyampaikan kuliah tentang sunnah Nabi s.a.w. kepada kaumnya. Terdapat dikalangan mereka yang hadir bersembang dan tidak memberikan perhatian.

Beliau merasa marah dengan sikap buruk yang ditunjukkan oleh kedua-dua individu itu lalu bangun meninggalkan para jemaah. Beliau berkata: ” Lihat golongan ini, aku sedang mengajar mereka apa yang aku pelajari daripada Nabi s.a.w, tiba-tiba mereka sibuk menceritakan perkara lain. Lebih baik bagiku keluar dari tempat ini dan aku tidak akan kembali lagi.”

Abu Hazim lantas bertanya kepadanya: ” Ke manakah tuan akan pergi membawa diri?” Jawabnya: ” Aku akan pergi berjihad di jalan Allah “. Beliau seterusnya ditanya:” Bagaimana tuan boleh turut serta sedangkan tuan merupakan orang tua yang uzur dan dikecualikan daripada berjihad?” Jawabnya: Wahai Abu Hazim! Aku akan menyertai peperangan di barisan hadapan supaya terkena anak panah atau senjata yang tersasar, lalu aku mati syahid”.

( Riwayat Al-Haithami, Hayatus Sahabah 3/642, Menghormati majlis ilmu )

Leave a Reply

